Minggu impian di Cartagena de Indias, Colombia

Rakan-rakan tempatan di Colombia memberitahu saya keajaiban tentang Cartagena, bandar yang saya tahu tidak dekat. Pantai, makanan segar, matahari, laut Caribbean, seni bina yang indah, bangunan warisan dunia UNESCO, pantai yang menakjubkan, dan orang-orang hebat - itu betul-betul apa yang boleh didapati di destinasi percutian yang paling popular di Colombia, mereka betul!

Percutian di Cartagena De Indias, Colombia

Peta interaktif ke Cartagena de Indias, Colombia

Kedatangan di Radisson Cartagena Ocean Pavillion Hotel

Mendarat lewat malam, dengan penerbangan Avianca langsung dari Bogota, pergi dan balik penerbangan untuk 187 €, dan tempahan lima malam untuk $ 111 malam di hotel tepi pantai 5 * pantai ini, tidak banyak yang dapat dilihat dari penerbangan - tidak juga dari naik teksi (10 000 COP / 3.6 $, diambil dari teksi rasmi lapangan terbang), kerana semuanya gelap.

Walau bagaimanapun, berada di sana pada awal Disember, hotel ini dihiasi sepenuhnya untuk Krismas.

Cartagena: Dapatkan aktiviti tempatan

Disambut oleh tetamu hebat, saya mendapat tawaran, sebagai ahli platinum Radisson Rewards, minuman selamat datang di bar, dan naik taraf yang hebat ke suite junior.

Selepas menikmati meneroka suite besar - lobi, bilik tidur, ruang tamu, 2 bilik mandi, dan balkoni - saya turun untuk mendapatkan minuman selamat datang, dan menemani dengan beberapa makanan di restoran kolam renang, mencuba ayam tempatan dengan kelapa beras. Sangat sedap !

Pagi di atas bumbung

Berikutan hari, dirawat diri saya di banyak kemudahan hotel: gimnasium, jakuzi di atas bumbung (tiada kanak-kanak yang dibenarkan), kolam renang air tepi laut.

Jacuzzi bumbung adalah sangat menakjubkan. Pemandangan indah di pantai La Boquilla, dan banyak tempat duduk di sekeliling teres. Tiga jakuzi boleh didapati - pada masa lawatan saya, salah seorang daripada mereka telah keluar dari perkhidmatan, yang bukan masalah.

Beberapa bir kemudian, selepas gelap, sudah tiba masanya untuk bertemu dengan beberapa penduduk tempatan di pusat bandar.

Bertemu di Couchsurfing, penduduk tempatan menjemput saya untuk menyertainya untuk minuman di Trinity square, Plaza de la Trinidad. Di dalam sebuah alun-alun kecil di hadapan sebuah gereja, dengan bangku-bangku di sekelilingnya, penduduk tempatan berkumpul di sana (petang Selasa) selepas kerja bercakap, minum minuman keras (yang dilarang secara rasmi di kawasan awam luar) dan menikmati makanan jalanan murah - seorang pengawal tempatan menjual untuk beberapa dolar.

Sementara itu, petang bermula dengan bermain jalur jalan hidup, terus dengan badut melakukan beberapa pertunjukan yang ditujukan kepada banyak anak-anak di sekeliling, dan selesai dengan persembahan tarian.

Kolam renang dan pantai

Hari demi hari, kawan saya menyertai saya dengan anak perempuannya di hotel.

Kami mengambil beberapa kerusi geladak di kolam renang, mengarahkan koktail, dan menikmati permainan kolam sementara matahari berlangsung - disebabkan oleh hotel-hotel tinggi di sekeliling, kolam renang berada di bawah cahaya matahari dari pukul 10 pagi hingga 3 petang. Cuaca yang sempurna, sekitar 30 ° C, berasa sangat selesa walaupun di bawah matahari.

Radisson Cartagena Ocean Pavillon Hotel - kolam renang luaran di tepi pantai

Apabila mendapat di bawah warna, tetapi masih menjadi masa yang indah, kami menuju ke pantai La Boquilla.

Selepas berenang pendek di laut Caribbean, kami mendapat beberapa tiram segar dan ketam dari penjual jalan: cukup cantik! Sebanyak setengah tiram menjual 10 000 COP / 3.6 $, dan sama seperti ketam, kedua-duanya sama-sama enak.

Matahari turun, selepas mandi menyegarkan, kami menuju ke bandar dengan uber, yang menelan kos 16 500 COP / 6 $ yang luar biasa kerana lalu lintas yang tinggi pada masa ini. Setelah berjalan-jalan di sekitar universiti Seni dan Sains, dan Plaza San Diego, kami melihat sebuah restoran balkoni yang baik di atas dataran. Sedikit yang kita tahu ia akan menjadi hebat!

Mengambil tempat duduk di balkoni El Balcon - restoran Eat Drink Love, kami menikmati koktel yang lazat yang dihidangkan oleh kakitangan yang ramah dengan pemandangan di Plaza San Diego, yang dipancarkan oleh persembahan tarian.

Kami mengarahkan makanan tempatan - steak tempatan, ikan ceviche, yang kami sangat menikmati, sebelum menuju ke hotel, untuk mendapatkan cukup tidur sebelum hari yang menyeronokkan di pulau Pirate. Jalan pulang dengan tiada trafik dengan uber jauh lebih murah, 6600 COP / 2.4 $.

Masa pulau Caribbena - Pulau Rosario, pulau Pirate

Selepas satu lagi menakjubkan - dan percuma, sebagai sebahagian daripada faedah Radisson Rewards - sarapan pagi, kami mengambil teksi ke dermaga di marina, menjadi basah oleh ombak yang runtuh di jalan raya, di mana kami menunggu pengangkutan kami ke pulau Pirate, salah satu kepulauan kepulauan kepulauan Rosario, kira-kira 1h dengan bot dari Cartagena.

Tiba di pulau yang sangat kecil, kami kagum dengan keindahan air, dengan semua warna biru dan hijau yang mungkin.

Pulau Pirate menjadi tuan rumah sebuah hotel yang terdiri daripada beberapa pondok. Kami ditawarkan aktiviti snorkeling, untuk 40 000 COP / 15 $ setiap orang, atau lawatan alternatif di lautan, yang akan berlaku sebelum makan tengah hari (termasuk dalam perjalanan).

Dalam perjalanan ke aktiviti, 30 minit dengan bot, kami melewati beberapa pulau yang sangat indah, termasuk bekas pulau peribadi Pablo Escobar, dan pertama kali jatuh ke satu pulau para tetamu untuk aktiviti lautan.

Kami kemudian pergi ke tempat yang tenang, di antara beberapa pulau kecil satu-satunya yang kecil, dan memulakan snorkeling sepanjang jam.

Snorkeling kali pertama untuk saya, dengan terlalu banyak gelombang untuk pemula, sukar pada mulanya untuk mendapatkan selesa dengan gear. Walau bagaimanapun, snorkeling yang hebat, dan ikan yang cantik di sekeliling!

Kami kemudian kembali ke bot, pergi untuk mengambil kumpulan lautan, dan kembali ke pulau Pirate, di mana hidangan yang sangat lazat sedang menunggu kami, menawarkan padi dan ikan bakar segar.

Selepas makan, kami diberi beberapa jam untuk berehat di pulau itu, yang kami biasa minum, mengambil beberapa matahari, dan berenang di laut Karibia yang marah.

Jalan pulang dari pulau itu hebat! Dengan angin yang sangat kuat pada masa itu, ia merasakan seperti roller coaster sepanjang jam, bergerak ke atas dan ke bawah semasa dipancarkan oleh air pada masa yang sama - air yang begitu banyak, hampir tidak dapat membuka mata kita. Masa yang sangat menyeronokkan!

Kembali ke hotel dan menjadi sangat lelah selepas seharian keseronokan, tiba masanya untuk makan yang santai dan tidur malam yang awal.

Benteng lawatan dan matahari terbenam Caribbean

Hari penuh hari penuh di Cartagena, tiba masanya untuk melawat bandar raya ini, yang meliputi 11km tembok yang dibina oleh orang Sepanyol, dan digunakan untuk melindungi kota itu daripada perompakan Perancis dan British dan tentera laut. Kedua-duanya cuba untuk mendapatkan tangan mereka di perak dan emas yang diekstrak dari bahagian barat dan utara Andes, melalui Cartagena ke Eropah.

Bandar ini penuh dengan bangunan-bangunan yang diilhamkan oleh Sepanyol, dan bentengnya sangat menakjubkan, mereka telah diiktiraf oleh UNESCO sebagai tapak Warisan Dunia.

Menjelang senja, kami pergi ke Cafe del Mar, sebuah restoran di satu sudut kubu, yang terkenal karena memiliki salah satu sudut pandang terbaik pada daya tarik utama: matahari terbenam di laut Caribbean.

Walaupun kami tiba cukup awal, tempat duduk terbaik telah diambil, menunggu matahari terbenam. Kami mendapat meja, dan menunggu untuk makan malam dan wain untuk pemandangan luar biasa ini.

Setelah melihat banyak matahari terbenam di banyak tempat, yang satu ini mempunyai sesuatu yang luar biasa yang tidak dapat dibandingkan dengan yang lain. Semua orang mendapat perasaan yang sama - itulah sebabnya apabila matahari hilang, semua orang sangat tersentuh oleh kecantikan ini, bahawa kita semua secara semula jadi mula bertepuk tangan untuk bersyukur kepada alam semulajadi untuk tontonan hebat ini.

Menikmati beberapa minuman lebih banyak, kami pulang ke rumah, melalui Plaza de los Estudiantes, dan membuat perhentian terakhir di Muzium Chocolate. Tempat yang mengagumkan ini menjual tangan dan coklat dan kopi yang dibuat secara tempatan, yang terasa hebat - tidak dapat menahan untuk membeli beberapa untuk semua keluarga saya!

Hari berikutnya, kami bangun awal dan menikmati jam-jam terakhir di kolam renang dan pantai sebelum terbang kembali ke Bogota - dalam perjalanan, kami berpeluang menyaksikan ribut yang menakjubkan dari langit.

Jumlah belanjawan selama 5 malam untuk satu orang dengan penerbangan dari Bogota

Jumlah: 940 € / 3 200 000 COP / 1150 $

Penerbangan: 187 € / 640 000 COP / 230 $

Hotel: 452 € / 1 550 000 COP / 555 $ (111 $ / malam)

Makanan: ~ 88 € / 300 000 COP / 108 $

Minuman: ~ 88 € / 300 000 COP / 108 $

Pengangkutan tempatan: 17 € / 57 000 COP / 21 $

Lawatan ke pulau Pirate dengan snorkeling: 103 € / 350 000 COP / 126 $

Soalan Yang Sering Ditanya

Apakah aktiviti dan pengalaman budaya yang membuat seminggu di Cartagena de Indias percutian impian, dan bagaimanakah pelawat boleh membenamkan diri dalam budaya tempatan?
Seminggu di Cartagena menawarkan pengalaman seperti meneroka bandar berdinding bersejarahnya, menikmati pantai Caribbean, dan menikmati masakan tempatan. Rendaman dalam budaya tempatan dapat dipertingkatkan dengan mengambil bahagian dalam lawatan kebudayaan, menghadiri perayaan tempatan, dan berinteraksi dengan penduduk.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.