Bagaimana Perjalanan Sacred Valley Peru 1 Hari?

Untuk hari terakhir saya di Cusco, saya menempah lawatan Sacred Valley of the Incas, termasuk tiga tapak arkeologi utama: reruntuhan Pisac, reruntuhan Ollantaytambo, dan pusat arkeologi Chinchero.

Lawatan Lembah Suci

Pengambilan itu dirancang pada pukul 8:30 pagi, di hadapan pejabat agensi pelancongan, Bloody Bueno Peru, yang terletak di pusat Cuzco.

Pada masa yang tepat, pemandu yang baik segera menemui saya, dan tinggal bersama saya sehingga perjalanan tiba, bersama dua orang New Zealand yang baik yang juga menunggu bersama kami.

Cusco: Dapatkan aktiviti tempatan

Untuk lawatan ini, tiket pelancongan tambahan diperlukan - saya sudah mendapat tambang dari hari sebelum, semasa lawatan ATV Sacred Valley yang menghitung.

Kami bermula dengan satu jam perjalanan ke pasar luar, yang tidak menarik, tetapi, dengan cuaca hujan yang sejuk, ia adalah peluang untuk mempunyai teh coca hangat untuk S / 2 (2 $ / 1.5 €).

Pisac reruntuhan

Setengah jam perjalanan kemudian, kami tiba di taman arkeologi Pisac Peru reruntuhan, bekas tapak Inca yang sangat penting.

Runtuhan Incan Pisaq bermula pada abad ke-15, dan terdiri dari taman-taman yang sangat besar yang menghadap matahari di satu sisi gunung, dan banyak bangunan di atasnya.

Teras pertanian sangat mengagumkan, secara harfiah berada di seluruh gunung yang curam, dan sekali lagi membuat kita tertanya-tanya bagaimana Inca berjaya membina semua ini.

Walaupun dengan jentera dan alat moden, ia tidak dapat dipercaya.

Kota Pisac Cusco juga mengesankan, dan sukar untuk diakses, terutama pada hari hujan ini, yang menjadikan semua tangga batu licin.

Walau bagaimanapun, sebahagian daripada kita dalam kumpulan berjaya pergi ke puncak kampung ini, di mana kita dapat menghargai pandangan yang mengagumkan di pergunungan dan teres di bawah kita.

Tempah hotel Royal Inka Pisac
Pisac merosakkan teres Incan

Pasar Pisac

Kembali ke van, hujan semakin kuat, dan kami menuju ke bandar Pisaq, di mana kami berhenti di pasar Pisac.

Kami memasuki kedai perhiasan, dan mendapat persembahan yang bagus di atas batu-batu dan permata yang dibuat tangan di sana.

Seorang pekerja bahkan duduk di sebelah pemandu, bekerja di beberapa permata yang sebenar, untuk membuktikan kami bagaimana ia sahih.

Penjual memberitahu kami bahawa perak yang dihasilkan di sini adalah yang paling tulen di dunia, dengan 95% perak tulen, sementara kebanyakan perak lainnya adalah 92.5%.

Baik ... semua ini hanya seolah-olah hujah pemasaran, sukar untuk benar-benar percaya mana-mana.

Perhentian pasaran kedua seolah-olah lama dan tidak berguna seperti sebelumnya, tetapi kami juga mendengar, dan menikmati minuman panas percuma yang lebih selamat daripada cuaca ini.

Sekitar sejam kemudian, kami tiba di Urubamba, di mana kami berhenti untuk makan tengah hari, menikmati bufet yang termasuk dalam harga.

Makanannya cukup baik, tempat itu bagus, dan saya berbincang dengan dua orang lelaki dari kumpulan itu, yang memberitahu saya bahawa mereka berasal dari Malaysia, sebenarnya di Amerika untuk perjalanan perniagaan di Mexico, dari mana mereka melarikan diri untuk seminggu bercuti di Peru.

Runtuhan Ollantaytambo

Satu jam perjalanan selepas makan tengah hari, kami boleh meneruskan perjalanan kami di Lembah Suci Inca dengan pergi ke tempat perlindungan Ollantaytambo, kehancuran Inca yang mengagumkan di gunung.

Menghentikan bas kami Cusco Ollantaytambo di pintu masuk kampung, kami berjalan ke laman web, yang mengagumkan. Ia pada asasnya tangga gergasi yang dibina tepat di atas gunung.

Seperti biasa dengan runtuhan Inca, tempat perlindungan Cusco Ollantaytambo membuat kita bingung.

Bagaimana mereka boleh membina sesuatu yang besar ini? Terutama mengetahui garis masa itu, kerana pembinaan laman web yang paling penting, seperti yang satu ini, hanya berlaku selama satu abad sebelum pencerobohan Sepanyol memusnahkannya.

Terasnya besar, dan menduduki seluruh gunung.

Selepas berkumpul dengan kumpulan, kami mula naik teres ini.

Separuh masa, kami berhenti untuk mendengar lebih lanjut mengenai sejarah.

Jujur, panduan kami sangat buruk. Kami tidak faham apa yang dia katakan dalam bahasa Inggeris, dan, sekurang-kurangnya saya, walaupun saya bercakap bahasa Sepanyol yang cukup baik dan memahami kebanyakannya, saya tidak dapat memahami apa yang dikatakan oleh panduan itu.

Yang membuat lawatan kami ke Ollantaytambo Peru cukup membosankan, kerana akan banyak tahu tentang tempat itu.

Kami naik ke puncak, dan mendengar lebih banyak sejarah, yang kami tidak faham sekali lagi.

Puncak bukit itu sepatutnya menjadi tuan rumah candi Matahari, yang belum selesai sebelum orang Sepanyol memusnahkan kota Inca, dan semua yang masih ada sekarang adalah Tembok Enam Monolit, struktur yang mengagumkan dengan batu-batu besar yang sempurna.

Persoalan yang sama timbul sekarang ketika melawat mana-mana laman Inca lain: bagaimana mereka membinanya? Mengapa?

Satu lagi masa, soalan-soalan ini akan tetap tidak dijawab.

Jalan ke bawah kelihatannya sangat sukar, kerana langkah-langkah besar lebih sukar untuk turun daripada mereka naik.

Chinchero

Perhentian seterusnya kami, sejam kemudian, adalah arcaologico de Chinchero.

Tempat letak bas mini di pintu masuk bandar, kami perlu berjalan di Chinchero selama kira-kira 20 minit, sehingga kami mencapai pusat arkeologi yang dikelilingi oleh runtuhan Inca, yang tidak akan disebut oleh panduan kami.

Kami pergi terus ke dalam gereja, di mana ia dilarang keras untuk mengambil gambar atau menggunakan kamera pada umumnya, seorang pengawal keselamatan yang menjaga itu.

Kami berada di gereja Kristian, dan belajar bahawa ia sangat tua, dan hiasan gereja adalah atau inspirasi Inca, kerana ia digunakan untuk menukar mereka.

Sebagai contoh, dalam lukisan yang berkaitan dengan Kristus, di mana latar belakang pada umumnya mewakili Eropah, ia mewakili di sana pergunungan Andes.

Kami tidak lama tinggal di gereja, kerana kami tidak boleh membuat banyak bunyi dan tidak dibenarkan mengambil gambar, dan kembali ke bas.

Pasaran Chinchero

Perhentian terakhir Cusco Sacred Valley tour kami adalah pasar, dan menjadi tepat pusat tekstil tradisional Cusco.

Di sana, kami mendapat persembahan mengenai proses pewarnaan tekstil.

Ia menarik, tetapi kini kita semua mempunyai cukup kedai-kedai, kerana kita semua datang ke sini untuk melawat tapak Inca, dan tidak pergi membeli-belah.

Pasar Chinchero Peru tekstil tradisional mati

Ringkasan lawatan Cusco Sacred Valley

Untuk S / 60 (18 $ / 15.5 €) dengan makan tengah hari termasuk, ia adalah lawatan hari yang menarik dari Cusco, sampai ke beberapa laman Inca yang sangat menarik.

Walau bagaimanapun, pintu masuk ke tapak-tapak ini adalah tambahan untuk S / 70 (21 $ / 18 €) selama dua hari termasuk reruntuhan Moray, atau S / 130 (39 $ / 34 €) selama 10 hari termasuk banyak tapak lain.

Terdapat banyak perkara yang perlu dipelajari tentang tempat-tempat ini, dan penting untuk mempunyai panduan yang baik, yang bukan kes kita pada hari itu, kerana kita tidak dapat memahami sebahagian besar dari apa yang dikatakannya.

Juga, cuaca mungkin sukar jika tidak berbahaya, apabila hujan jatuh ke batu Inca menjadikannya licin.

Walau bagaimanapun, lawatan hari yang menarik dari Cusco.

Laman web Bloody Bueno Peru

Soalan Yang Sering Ditanya

Apakah sorotan utama perjalanan 1 hari ke Lembah Suci, dan apakah pandangan budaya dan sejarah yang ditawarkannya?
Perjalanan 1 hari ke Lembah Sacred termasuk sorotan utama seperti Pasar PISAC, Runtuhan Ollantaytambo, dan Maras Salt Pans. Ia menawarkan pandangan tentang tamadun Inca, budaya tradisional Andean, dan kepentingan lembah dalam sejarah Peru.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.