Hari lawatan dunia: Luxembourg City

Itulah, jelajah besar untuk memulakan tur dunia akan datang. Destinasi pertama, meninggalkan Perancis, dan tinggal di kakak saya untuk malam itu, adalah Luxembourg, dari mana penerbangan ke Lisbon akan menunggu saya. Ketika kakak saya bekerja di sana, dia memberikan saya ke Luksemburg dalam perjalanannya untuk bekerja, dan kami bersenang-senang menikmati kesesakan lalu lintas pagi.

Luxembourg, perhentian dunia pertama

Meninggalkan Perancis

Bermula dengan menaiki kereta api dari tempat ibu bapa saya untuk menyertai kakak saya, perasaan keluar untuk sementara waktu tidak dapat dirasai lagi. Rancangan saya, yang tinggal pada bulan Mac, adalah pergi untuk lawatan dunia, dan kembali dengan Krismas, 9 bulan kemudian.

Negara pertama akan menjadi Luxembourg, satu lagi Portugal, satu selepas Amerika Syarikat, kemudian Polinesia Perancis pada bulan April, dan kemudian ... tidak ada idea lagi.

Luxembourg: Dapatkan aktiviti tempatan

Dunia kemungkinan.

Menaiki kereta api ke kakak saya aman, dan saya menggunakan masa lapang untuk memanggil beberapa kawan semasa saya masih berada di sekeliling.

Kemacetan lalu lintas Luxembourg

Selepas malam di kakak saya, kami bangun awal, berada di dalam kereta pada jam 6 pagi, kerana kami mempunyai 2 jam memandu di hadapan kami.

Beliau melakukan perjalanan ini setiap hari selama 6 tahun sekarang, dan ini adalah kali pertama yang saya lakukan dengannya dan dapat melihat di mana dia bekerja.

Sudah tentu, kita mendapat apa yang kita jangkakan, beberapa kesesakan lalu lintas apabila semakin dekat dengan Luxembourg, kerana seratus ribu orang menyeberangi sempadan setiap hari antara Perancis dan Luxembourg untuk pergi ke lokasi kerja mereka di Luxembourg City.

Ini, tentu saja, membawa kepada kesesakan lalu lintas pada waktu puncak.

Tiba di Luxembourg

Mendapat ke Luxembourg, saya tidak ada selama lebih daripada 15 tahun. Kali kedua dan terakhir saya pergi ke sana adalah untuk temu duga kerja ketika saya berusia 18 tahun, dan yang pertama sebenarnya adalah untuk penerbangan pertama saya, ke Mallorca, berlepas dari lapangan terbang Luxembourg.

Sekarang, lebih daripada 600 penerbangan kemudian, kami memasuki Luxembourg, dan kali ini ia sekali lagi menjadi pengalaman pertama, bermula dengan lawatan dunia hampir setahun.

Adakah saya bersedia? Nah, saya rasa saya melakukan pek apa yang benar-benar perlu, tetapi bolehkah sesiapa pun bersedia untuk pengalaman seperti itu, di mana kita tidak tahu tentang apa yang akan berlaku, dan kebanyakan perjalanan belum dirancang lagi?

Lawatan bandar Luxembourg

Kami akhirnya sampai ke tempat kerja kakak saya, di mana saya berjumpa dengan bosnya, dan kami mempunyai beberapa kopi yang lebih selamat dibawakan, ketika kami meninggalkan rumah pada jam 6 pagi, tiba di sana pada pukul 8 pagi, dan mempunyai beberapa kopi sehingga jam 9.30 pagi.

Kami menghabiskan masa yang hebat. Dan sekali lagi, masa untuk mengatakan selamat tinggal. Mereka perlu bekerja, dan saya mahu menggunakan peluang beberapa jam yang saya ada sebelum penerbangan saya pergi melawat sedikit bandar kecil.

Kami mencium selamat tinggal, saya meletakkan ransel saya di belakang saya, dan pergi ... sedikit sedih untuk pergi dari orang yang saya sayangi, kakak saya menjadi yang terakhir yang saya akan lihat untuk seketika.

Saya berjalan di jalan mereka, dan tiba di pusat bandar.

Kubu Luxembourg

Melintasi pusat bandar, saya tiba di sempadan kubu-kubu, berhampiran katedral, dari mana pemandangan yang menakjubkan adalah kenikmatan yang hebat.

Tidak tahu kota itu begitu indah! Betul di tengah-tengah Luxembourg, bandar itu sebenarnya berada di atas bukit, dikelilingi oleh kubu-kubu tembok, dan dihubungkan ke bukit-bukit di sekitar jambatan.

Pandangan yang mengagumkan, terutamanya apabila anda tidak tahu bahawa ibu negara Eropah yang kecil sebenarnya boleh menyembunyikan kecantikan begitu banyak.

Saya mengambil sedikit masa untuk berjalan-jalan, mengagumi pandangan, mengambil gambar diri yang bagus, dan tersandung di patung yang indah dan besar - pelancong lain nampaknya dari Asia mempunyai kesan yang sama dan cuba mengambil gambar, yang tidak mudah disebabkan oleh hakikat bahawa kita hanya boleh mendekati patung itu, dan ia terlalu besar untuk dimuatkan dalam gambar.

Walau bagaimanapun, saya semakin dekat dan mula membaca apa yang ditulis di bahagian bawah patung itu.

Ia adalah monumen kepada orang Luxembourguish sukarela yang pergi ke peperangan: Perang Dunia 1, Perang Dunia 2, dan perang Korea.

Saya cuba untuk mengambil gambar yang lebih baik dari patung yang berada di bahagian bawah tiang, tetapi matahari sangat kuat, dan tidak ada kedudukan yang baik dari mana saya boleh mengambil gambar yang baik.

Suhu adalah sekitar 2 ° C, yang agak sejuk, dan angin sangat kuat, menjadikannya sukar untuk mengambil gambar.

Saya meneruskan lawatan itu dengan pergi mengelilingi katedral Notre-Dame, dan masukkan apa yang kelihatan sebagai bandar lama.

Senat Luxembourg dan bandar lama

Berjalan, tanpa peta atau matlamat tertentu, saya tiba di senatinya, di hadapannya dua pengawal menyampaikan diri mereka untuk melingkari bangunan itu, sementara salah seorang daripada mereka berdiri di kabin kayu kecil yang melindungi dia dari unsur-unsur.

Saya tidak pernah melihat mereka di United Kingdom, tetapi ia mengingatkan saya tentang pengawal yang sama di sana.

Bangunannya sebenarnya agak cantik. Saya terus berjalan di bandar lama, sehingga tiba-tiba saya berubah. Sesetengah pembinaan jalan menghalang jalan raya.

Bas dari Luxembourg City ke lapangan terbang

Akhirnya mencari jalan kembali ke seberang bandar lama, saya mencari perhentian bas, yang tepat di mana kakak saya telah menunjukkan kepada saya.

Bas lapangan terbang melepasi empat kali sejam, dan saya hanya melepaskan yang terakhir. Tiada masalah, saya akan tunggu untuk yang seterusnya, yang akan tiba kira-kira 10 minit kemudian.

Bas di sini, saya masuk, pergi ke pemandu, dan beli tiket 2 € yang bernilai 2 jam pengangkutan awam di seluruh negara.

Fakta yang menarik, Luxembourg akan menjadi negara pertama di dunia untuk menjadikan negara-negara angkutan umum tersedia secara percuma, idea hebat dan luar biasa.

Luxembourg menjadi negara pertama untuk menjadikan semua pengangkutan awam percuma

Menaiki bas dari pusat bandar ke lapangan terbang Luxembourg mengambil masa kira-kira 30 minit, dan saya cepat masuk ke check-in, yang sangat cepat di lapangan terbang kecil itu.

Lounge perniagaan lapangan terbang Luxembourg

Pemeriksaan keselamatan juga cepat dan cekap, dan saya cepat sampai ke lounge perniagaan, yang menawarkan banyak pilihan hidangan dingin, pencuci mulut, dan minuman.

Masa untuk penerbangan untuk penerbangan seterusnya sekarang: pergi ke Lisbon, Portugal untuk satu malam, negara kedua lawatan dunia saya!

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa yang dapat dihadapi oleh pelancong pada hari pertama mereka di Luxembourg City, dan bagaimana mereka dapat meneroka tarikan uniknya?
Pada hari pertama mereka di Luxembourg City, pelancong dapat mengalami gabungan seni bina sejarah dan moden, melawat mercu tanda seperti Istana Grand Ducal, dan berjalan -jalan melalui bandar lama yang menawannya. Cara terbaik untuk meneroka adalah dengan berjalan atau menggunakan pengangkutan awam yang cekap di bandar ini.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.

Komen (1)

2020-04-23 -  Jackie Rezk
Sentiasa mahu pergi ke sini! Terima kasih atas semua maklumat. Ia kelihatan cantik