Layover di Lisbon, Portugal dengan lawatan bandar

Oleh kerana singgah saya dari Luxembourg ke New York dalam lawatan dunia saya adalah 24 jam di Lisbon, saya memutuskan untuk menempah bilik hotel di pusat bandar, dan tinggal di sana untuk malam itu, yang memungkinkan untuk lawatan ke bandar dan makan malam yang menyenangkan di bandar - sekurang-kurangnya Saya fikir begitu semasa merancang perjalanan.

Lisbon satu hari berlepas

Pendaratan di Lisbon

Pendaratan pemandangan di Lisbon sangat mengagumkan, kerana ia masih menjadi musim sejuk di Luxembourg, dengan suhu yang dekat dengan titik pembekuan, angin sejuk yang sangat kuat, dan tidak banyak cahaya matahari, sementara di Lisbon, walaupun sebelum lenyap, kita dapat melihat pemandangan yang indah di lautan Atlantik dengan matahari yang menakjubkan.

Kapten mengumumkan kepada kami bahawa suhu tempatan adalah 22 ° C pada jam 4 petang, apa kejutan yang menyenangkan!

Lisbon: Dapatkan aktiviti tempatan

Mendarat di Lisbon, jaket musim sejuk tidak kelihatan lagi berguna, dan selendang itu tidak pasti.

Saya telah menempah Hotel ibis Lisboa Centro Saldanha, yang terletak betul-betul di sebelah perhentian metro dengan sambungan langsung dari lapangan terbang.

Mereka mempunyai sistem di mana kad pengangkutan awam perlu dibeli untuk 0.50 €, dan boleh diisi semula, satu kos perjalanan ialah 1.50 €. Saya membeli kad dengan dua perjalanan metro, pergi ke hotel dan kembali, dan sangat mudah.

Laluan metro sangat mudah dicari, dan metro tiba dengan cepat.

Mendapatkan ke hotel Ibis Lisboa

Tiba di stesen metro Saldanha, yang juga hab untuk menukar dengan satu lagi laluan metro, saya tidak dapat mengetahui jalan keluar yang betul, dan akhirnya mengambil satu rawak, kerana jalan hotel tidak ditulis pada sebarang tanda.

Ia kelihatan di seberang bulatan berhampiran, seperti yang saya dapat lihat di GPS telefon pintar saya. Syukurlah,  kad SIM antarabangsa   prabayar baru saya DrimSim bekerja dengan baik walaupun di Portugal, dan saya dapat menyemak arahan dalam talian.

Di sana, cek masuk dengan cepat, saya telah ditawarkan baucar minuman selamat datang kerana saya seorang ahli platinum dengan keahlian hotel Accor, dan masuk ke bilik saya, mengikut standard Ibis, selesa dan bersih.

Selepas caj telefon cepat, pastikan anda dapat mengambil beberapa gambar, saya memutuskan untuk meneruskan pengembaraan, seperti Lisbon di tepi lautan Atlantik: pergi ke arah di atas air, dan dapatkan teres yang bagus dengan pemandangan laut, di mana saya dapat jika boleh makan bifana, sandwic Portugis tradisional yang lazat dengan ayam dan rempah-rempah yang pernah saya makan seminggu sekali ketika bekerja di klien di Geneva.

Apa itu Bifana

Mendapatkan ke Lisbon Avenue Liberty

Meninggalkan hotel, dan sampai ke Liberty Avenue, jalan utama Lisbon yang pergi dari Marques de Pombal ke bulatan besar ke lautan, saya dengan cepat sampai ke bulatan.

Tempat yang besar itu adalah megah, sebagai penghormatan atau Sebastiao Jose de Carvalho e Melo, kepunyaan keping Pombal, yang merupakan salah seorang negarawan Portugis yang paling penting yang pernah ada.

Walau bagaimanapun, kerana bukan kali pertama saya di sana, saya telah bekerja selama beberapa minggu di Lisbon, saya dengan cepat beralih ke kiri untuk menuruni jalan.

Dan saya tidak lama lagi mengingati perkara itu tentang jalan raya ... ia dibuat dengan beberapa jenis batu mosaik, dan keseluruhan turapan tidak rata dan sangat licin. Saya ingat berjalan perlahan-lahan dan berhati-hati, dan akan dekat dengan slip beberapa kali pada apa yang akan menjadi 7km berjalan kaki ke lautan dan kembali ke hotel.

Di sepanjang jalan, di kedua-dua belah pihak, pokok kelapa sawit memberikan beberapa warna, dan mengingatkan saya bahawa saya masih perlu tergesa-gesa untuk dapat mencari tempat makan sebelum matahari terbenam.

Lisbon Persegi persegi

Setelah lebih dari satu jam berjalan, saya akhirnya sampai ke dataran perdagangan, dan tidak terjumpa atas teres yang bagus untuk makan malam lagi.

Cuaca yang cantik, saya memutuskan untuk pergi dekat dengan lengan lautan, dan mengambil gambar-gambar indah jambatan yang saya telah diberitahu sekali adalah dari pereka yang sama sebagai jambatan San Francisco yang terkenal, yang akan saya lihat di beberapa minggu, dan menggunakan peluang untuk membuat beberapa diri sendiri, dengan matahari terbenam di belakang.

Ramai orang sebenarnya mempunyai idea yang sama, tetapi kami masih menguruskan semua gambar yang bagus dengan jambatan, pantai kecil yang berdekatan, dan matahari terbenam yang indah.

Tinggal beberapa minit di sana, saya kemudian memutuskan untuk kembali dan benar-benar mencari tempat untuk makan malam.

Teres dengan usaha mencari

Sekitar dataran perdagangan, terdapat beberapa teres dengan pemandangan di lautan. Mendapat dekat dengan mereka, sebenarnya jauh dari air di dataran untuk melihat pemandangan air, dan umumnya menawarkan makanan antarabangsa yang mahal, perangkap pelancong.

Saya memutuskan untuk meneruskan perjalanan saya ke hotel, untuk mencari teres yang bagus dengan pemandangan.

Melihat Peta Google, tidak terdapat banyak tempat bumbung yang didaftarkan, dan kebanyakannya adalah tempat hotel yang mahal.

Cuba untuk mendapatkan yang pertama yang paling dekat dengan lokasi semasa saya, saya dapat naik bukit. Tiba di sebelahnya, dan lihat di atas, ia jelas tidak kelihatan seperti bumbung yang bagus sama sekali ... mungkin restoran terbaik di tingkat tinggi. Saya terus berjalan bukannya menyemaknya.

Melangkah jalan kebebasan

Sepanjang perjalanan di Liberty avenue, perkara yang sama berlaku ... tidak ada tempat yang bagus sebenarnya iklan untuk bifana, dan tempat saya menyeberang tidak melihat apa-apa, bahkan ketika memiliki teras di luar.

Saya bosan dengannya, dan, apabila saya perlahan-lahan mencapai 7km berjalan kaki di batu-batu yang tidak sekata itu, memutuskan untuk kembali ke hotel, mungkin saya akan bertuah dalam perjalanan?

Sandwic kiosk

Di bulatan Saldanha, di sebelah hotel saya, saya benar-benar mencari jenis apa yang saya cari. Sebuah kios menawarkan pelbagai jenis sandwic untuk beberapa euro, mempunyai teras yang besar dan selesa, dan memaparkan permainan bola sepak pada hari itu, Benfica terhadap pasukan lain.

Nah, itu kelihatan cukup baik, dan pasti pilihan yang lebih baik daripada kebanyakan yang saya lihat dalam perjalanan ke sana!

Saya memesan sandwich ayam, yang merupakan perkara paling dekat dengan bifana, yang saya sampaikan dengan bir, dan nikmatinya ketika melihat permainan bola sepak.

Setelah selesai jamuan makan malam, sudah pukul 9 malam waktu tempatan, permainan belum mencapai separuh masa rehat, tetapi cuaca semakin dingin walaupun suhu 19 ° C.

Saya membuat keputusan untuk kembali ke hotel, kerana saya tetap bangun pada awal hari selepas mencapai lapangan terbang tepat pada masanya untuk penerbangan saya ke negara ke-48 saya, New York di Amerika Syarikat, dan apa yang akan lebih merasakan permulaan sebenar lawatan dunia saya dengan bandar dan negara baru untuk dikunjungi.

Soalan Yang Sering Ditanya

Apa sorotan yang boleh diliputi oleh pelancong semasa lawatan bandar di Lisbon, dan apa yang menjadikan bandar sesuai untuk lawatan singkat?
Semasa singgah di Lisbon, pelancong boleh melawat tapak utama seperti Menara Belém, Jerónimos Biara, dan contoh masakan tempatan. Saiz padat Lisbon dan landskap budaya yang kaya menjadikannya sesuai untuk lawatan pendek tetapi memuaskan.

Michel Pinson
Mengenai Pengarang - Michel Pinson
Michel Pinson adalah peminat perjalanan dan pencipta kandungan. Menggabungkan keghairahan untuk pendidikan dan penerokaan, beliau adalah untuk berkongsi pengetahuan dan memberi inspirasi kepada orang lain melalui kandungan pendidikan yang menawan. Membawa dunia lebih dekat bersama dengan memperkasakan individu dengan kepakaran global dan rasa bersemangat.